Ο Οργανισμός Φεστιβάλ Ολύμπου θεσμοθετεί κάθε χρόνο τις απαραίτητες και αναγκαίες επιτροπές λειτουργίας των εκδηλώσεων του Φεστιβάλ Ολύμπου, έτσι ώστε να υλοποιείται με απόλυτη επιτυχία το πρόγραμμα των παραστάσεων καθώς και οι λοιπές πρωτοβουλίες του.
Μία από τις νευραλγικές δομές και του φετινού επετειακού 50ου Φεστιβάλ Ολύμπου 2021, θεωρείται και δικαίως άλλωστε, η Επιτροπή Υποδομών και Οργάνωσης Εκδηλώσεων, την οποία συντονίζει από μέρους του διοικητικού συμβουλίου, ο Νίκος Λακασάς. Μαζί του προσφέρουν σε εθελοντική βάση, οι Σάκης Αστερίου, Κώστας Κλιγκόπουλος, Σάββας Σπυριδόπουλος και Λάζαρος Φυρινίδης και βέβαια όταν κρίνεται αναγκαίο και μέλη της επιτροπής εθελοντών του ΟΡ.ΦΕ.Ο.
Μεριμνούν αρκετό διάστημα πριν την επίσημη έναρξη του Φεστιβάλ Ολύμπου, όλα να είναι όπως πρέπει και τακτοποιημένα και σε συνεργασία με τα μουσικά, θεατρικά και λοιπά σχήματα των παραστάσεων φροντίζουν την εύρυθμη λειτουργία του κορυφαίου πολιτιστικού θεσμού της Πιερίας.
Τυγχάνουν της συμπάθειας όλης της φεστιβαλικής οικογένειας αλλά και της αναγνώρισης από τις εταιρείας παραγωγής και κυρίως από τους καλλιτέχνες για τις διευκολύνσεις που παρέχουν.
ΠΛΗΣΙΑΖΟΝΤΑΣ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ
Το φετινό 50ο Φεστιβάλ Ολύμπου πλησιάζει προς το τέλος. Συζητώντας με το μέλος της διοίκησης του Οργανισμού Φεστιβάλ Ολύμπου, Νίκο Λακασά, σταχυολογούμε το οργανωτικό περίγραμμα, τις δυσκολίες οργάνωσης των εκδηλώσεων, τις υποδομές στους αρχαιολογικούς χώρους και τις προτάσεις βελτίωσης και παραπέρα αξιοποίησης του ιστορικού πλούτου της Πιερίας.
Ερώτηση: Κύριε Λακασά, το φετινό Φεστιβάλ σιγά-σιγά ολοκληρώνεται. Ο προγραμματισμός της προετοιμασίας μέχρι την υλοποίηση του σας ικανοποιεί ή όχι;
Απάντηση: Η προετοιμασία και η υλοποίηση, ως προς την υποδομή και την υποστήριξη οργάνωσης των εκδηλώσεων, βασίζεται σε άτομα που συνεργάζονται χρόνια με το Φεστιβάλ με διάθεση εθελοντικής προσφοράς, όπως ο Λάζαρος Φυρινίδης, ο Κώστας Κλιγκόπουλος, ο Σάκης Αστερίου και ο Σάββας Σπυριδόπουλος. Οι άνθρωποι αυτοί αποτελούν τη δική μου ομάδα και έχοντας μία εκπληκτική χημεία μεταξύ μας προσπαθούμε να δώσουμε λύσεις πριν δημιουργηθεί καν το πρόβλημα.
Ο προγραμματισμός του 50ου Φεστιβάλ Ολύμπου έγινε υπό συνθήκες αβεβαιότητας και ανασφάλειας εξαιτίας του covid. Οι συνεχείς αλλαγές στους υγειονομικούς κανόνες ασφαλείας και ο φόβος ενδεχόμενων τοπικών lockdown ή περιορισμού μετακινήσεων μέσα στο καλοκαίρι, δεν άφηναν περιθώρια επιλογών στον προγραμματισμό.
Παρολαυτά το χαμόγελο και τα σχόλια των θεατών στο τέλος κάθε παράστασης, εκδήλωσης ή συναυλίας , θεωρώ ότι είναι η ικανοποίηση όλου το Διοικητικού Συμβουλίου.
Ερώτηση: Είχατε στήριξη από φορείς της πολιτείας και της αυτοδιοίκησης;
Απάντηση: Η πικρή αλήθεια είναι ότι η πολιτεία είναι μακριά μας. Πολλά χρόνια τώρα χτυπάμε πόρτες κι αν κατά τύχη ανοίξει καμία το μόνο που παίρνουμε είναι υποσχέσεις.
Η Περιφέρεια, μέσω της Αντιπεριφέρειας και το Επιμελητήριο Πιερίας στηρίζουν εμπράκτως με πάρα πολλούς τρόπους όλα αυτά τα χρόνια τον Οργανισμό Φεστιβάλ Ολύμπου.
Οι Δήμοι, αν και συνδιοργανωτές, χρησιμοποιούν το Φεστιβάλ ως μέσο προβολής του τόπου τους, ενώ κατά την άποψή μου θα έπρεπε οι ίδιοι να το προβάλουν. Έπρεπε να είναι εξώφυλλο στους τουριστικούς οδηγούς και όχι μία απλή αναφορά. Σε γενικές γραμμές είναι δίπλα στην οργάνωση.
Το Φεστιβάλ Ολύμπου δεν έχει ταβάνι. Όσο περισσότερο στηρίζεται, τόσο περισσότερο ανεβαίνει. Κι όσο περισσότερο ανεβαίνει, τόσο περισσότερο ανεβαίνει και η πολιτιστική αξία των περιοχών μας. Αυτό θα πρέπει να το καταλάβουν καλά οι τοπικές μας κοινωνίες.
Είδη Αυτοπροστασίας και Αυτοάμυνας
ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΕΙΑ
Ερώτηση: Πολλοί θεωρούν ότι οι υποδομές στους αρχαιολογικούς χώρους της Πιερίας χρειάζονται βελτίωση, αλλά οι φορείς της πολιτείας … απέχουν σε ένα βαθμό, αναγκάζοντας τον ΟΡ.ΦΕ.Ο. να δίνει λύσεις;
Απάντηση: Η απάντηση σε αυτήν την ερώτηση ίσως διώξει αρκετά χαμόγελα υπηρεσιακών παραγόντων.
Ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα που κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε φέτος κατά την έναρξη του προγράμματος ήταν η απουσία αναψυκτηρίου από τον αρχαιολογικό χώρο του Δίου. Δεν υπήρχε ένα σημείο ώστε οι εκατοντάδες επισκέπτες του φεστιβάλ να προμηθευτούν έστω νερό. Χάρη σε χορηγό μας, το πρόβλημα μερικώς αντιμετωπίστηκε.
Οι αρχαιολογικοί χώροι είναι παραμελημένοι εξαιτίας της έλλειψης προσωπικού. Αυτό σημαίνει ότι σε πολλές περιπτώσεις χορτοκοπής ή επισκευής σημείων καλείται και πάλι το Φεστιβάλ να δώσει λύσεις.
Αυτά και άλλα πολλά προβλήματα στην καθημερινότητα της οργάνωσης των εκδηλώσεων. Ευχή μας είναι το κράτος κάποια στιγμή να ενδιαφερθεί πραγματικά για τους αρχαιολογικούς μας χώρους .
Ερώτηση: Ποιες οι προτάσεις σας και οι προτεραιότητες για ένα Φεστιβάλ που θα ικανοποιεί πέρα του προγράμματος και τις απαιτήσεις του κοινού σε ποιοτικές υποδομές και σύγχρονες ανέσεις;
Απάντηση: Δεν μπορούμε να μιλάμε για “σύγχρονες” ανέσεις σε “αρχαίο” θέατρο. Ας είμαστε ρεαλιστές. Το να παρακολουθήσεις παράσταση στο αρχαίο θέατρο του Δίου, στο κάστρο του Πλαταμώνα ή στην Αρχαία Πύδνα είναι βιωματική εμπειρία του τρόπου ζωής των προγόνων μας. Δεν μπορεί να έχουμε απαιτήσεις για πολυθρόνες και αναπαυτικά καθίσματα ή για μία παράσταση λαϊκού προγράμματος.
Επανερχόμαστε όμως πάλι στα προηγούμενα περί βελτίωσης υποδομών στους αρχαιολογικούς χώρους. Για να μιλήσουμε για ποιότητα στις υποδομές , πρέπει να ικανοποιηθούν βασικές ανάγκες όπως εύκολη πρόσβαση ΑΜΕΑ σε όλους τους χώρους, κατασκευή σύγχρονων αφοδευτηρίων, επαρκής φωτισμός κ.α. Προτάσεις υπάρχουν, αφτιά για να τις ακούσουν και να τις υλοποιήσουν δεν υπάρχουν.
Ερώτηση: Κύριε Λακασά τι αποκομίσατε, ιδιαίτερα εφέτος με τη γνωστή πανδημία, συζητώντας με τους θεατές και φίλους σε θέματα λειτουργίας και όχι μόνο του Φεστιβάλ Ολύμπου;
Απάντηση: Φέτος το Φεστιβάλ ήταν μία όαση στην έρημο του περιορισμού των ανθρώπων. Θεωρώ ότι οι θεατές απήλαυσαν κάθε στιγμή του προγράμματος και έτσι θα συνεχιστεί μέχρι το τέλος.
Είδα κόσμο να σιγοτραγουδά τραγούδι του Αλκίνοου και να δακρύζει. Είδα κόσμο που, ενώ δεν έχει ακούσει ξανά κλασσική μουσική, χειροκροτούσε εκστασιασμένος την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης. Είδα κόσμο να ζει θεατρική παράσταση σα να συμμετέχει ο ίδιος. Αυτό που αποκόμισα είναι η διαπίστωση ότι ο κόσμος έχει ακόμη τεράστια αποθέματα θετικής ενέργειας και ελπίδας μέσα του.
Η ΒΟΡΕΙΑ ΠΙΕΡΙΑ
Ερώτηση: Ο ΟΡ.ΦΕ.Ο. αξιοποιεί σε ένα βαθμό την αρχαία Πύδνα. Μήπως χρειάζεται να εντάξει στο πρόγραμμά του και άλλες περιοχές της Βόρειας Πιερίας;
Απάντηση: Η βόρεια Πιερία έχει τεράστιες δυνατότητες για την ικανοποίηση ακόμη και του πιο απαιτητικού θεατή. Η επισκέψιμη Μουσειακή Αποθήκη Μακρυγιάλου, η αρχαία Πύδνα, οι Λουλουδιές, το θέατρο σε Κολινδρό, το θεατράκι της Μεθώνης, ο Νεολιθικός οικισμός στα Παληάμπελα, σημεία σταθμός όπως η μεταβυζαντινή βρύση στο Παλιό Ελευθεροχώρι, το Εκκλησάκι Αγίου Αθανασίου στο Αιγίνιο, οι καταρράκτες των Ρυακίων και άλλα ακόμη ατέλειωτα σημεία και μνημεία θα μπορούσαν να αποτελέσουν χώροι φιλοξενίας εκδηλώσεων του Φεστιβάλ Ολύμπου.
Προφανώς όμως τα τελευταία αρκετά χρόνια ίσως η απειρία των διοικήσεων στο πολιτιστικό κομμάτι, ίσως η λάθος κατανομή προτεραιοτήτων , ίσως απλά η αδιαφορία, όχι μόνο δεν ευνόησε δράσεις και εκδηλώσεις, αλλά τις περιόρισε κιόλας. Μεμονωμένες προσπάθειες βοήθειας στο Φεστιβάλ σε Μακρύγιαλο και Κολινδρό, αποτελούν απλά την εξαίρεση.
Για να κάνετε εικόνα την πολιτιστική κατάσταση στη βόρεια Πιερία, απλά φανταστείτε κάποιον να πηγαίνει μία γλάστρα δίπλα στη βρύση και να μιλάει για την ανάπτυξη του φυτού. Μα αν δεν ανοίξει κάποιος τη βρύση να ποτιστεί το φυτό, δεν μπορούμε να μιλάμε για ανάπτυξη. Η βρύση είναι ο θησαυρός των περιοχών της βόρειας Πιερίας, η γλάστρα είναι το Φεστιβάλ, το νερό είναι η διάθεση συνεργασίας και οι ενέργειες. Το φυτό είναι το αποτέλεσμα!
Ας ελπίσουμε το 51ο Φεστιβάλ Ολύμπου να καταφέρει να ξεκλειδώσει νέες συνεργασίες, με νέα μυαλά, νέες ιδέες, ώστε η βόρεια Πιερία να αποκτήσει την πολιτιστική ταυτότητα που πραγματικά της αξίζει .