email: [email protected]
κινητό: 693 486 8098 Τάσος

53ο Φεστιβάλ Ολύμπου-Το Εθνικό Θέατρο στο Δίον | Η «Ορέστεια» το Αισχύλου σε σκηνοθεσία Θεόδωρου Τερζόπουλου

διαφήμιση

Με την ενδιαφέρουσα και πολυσυζητημένη θεατρική παράσταση την τριλογία «Ορέστεια» του Αισχύλου, ολοκληρώνεται ο κύκλος των εκδηλώσεων του προγράμματος του 53ου Φεστιβάλ Ολύμπου για το φετινό Αύγουστο.

Το έργο παρουσιάζεται την Τετάρτη 28 Αυγούστου 2024, στις 8:30 μ μ στο αρχαίο θέατρο Δίου, από το Εθνικό Θέατρο, σε σκηνοθεσία του διεθνώς καταξιωμένου δημιουργού, Θεόδωρου Τερζόπουλου.

Oresteia3

Είναι μια εμβληματική παράσταση διανοητικού και φιλοσοφικού βάθους, αλλά και ένα ανεπανάληπτο καλλιτεχνικό γεγονός, στην πρώτη συνεργασία  του διεθνώς καταξιωμένου Έλληνα σκηνοθέτη και δάσκαλου με την πρώτη σκηνή της χώρας.

Για την «Ορέστεια»

Το  458 π.Χ., σε μια εποχή βίαιων κοινωνικών και πολιτικών ανατροπών, o τραγωδός Αισχύλος παρουσιάζει στη γιορτή των Διονυσίων την «Ορέστεια» (Αγαμέμνων, Χοηφόροι, Ευμενίδες), τη μοναδική σωζόμενη τριλογία αρχαίου δράματος και το τελευταίο σωζόμενο έργο του, που συνέταξε δύο μόλις χρόνια πριν από τον θάνατό του, αντανακλώντας πολλές από τις ραγδαίες μεταβολές της εποχής του.

Oresteia1

Κεντρικός άξονας της τριλογίας είναι το τραγικό βραχυκύκλωμα του Ορέστη που διαχέεται σε όλα τα πρόσωπα του δράματος και στον χορό μέσα από διαδοχικά στάδια: από την αποσταθεροποίηση στο αδιέξοδο, στην τρέλα. Την κατάσταση αυτή εκμεταλλεύεται η Αθηνά στο τρίτο μέρος της τριλογίας, για να θεσμοθετήσει τη δημοκρατία με τη βία, μέσω μιας αμφιλεγόμενης σύναψης ειρήνης.

Στα δύο πρώτα μέρη της διαχρονικής τριλογίας, στον Αγαμέμνονα και τις Χοηφόρους, οι δολοφονίες που βάζουν τέλος στις τυραννικές εξουσίες του Αγαμέμνονα και της Κλυταιμνήστρας αποτελούν την κορύφωση μιας νέας περιόδου κρίσης και αποσταθεροποίησης που αντανακλάται στις Ευμενίδες. Οι Ερινύες, οι χθόνιες θεότητες, εκπροσωπώντας τα ένστικτα και τις παρορμήσεις διαφυλάσσουν τη μνήμη. Γνωρίζοντας ότι κάθε διαμάχη με τους θεούς είναι προδιαγεγραμμένη ήττα, εξεγείρονται και απειλούν την ευταξία της πόλης. Ο Ορέστης πρέπει να πληρώσει για να τιμωρηθεί όχι μόνο το έγκλημα, αλλά και η επανάληψή του, και να διατηρηθεί ζωντανή η μνήμη της σύγκρουσης.

Oresteia6

Η Αθηνά προσπαθεί με κάθε τίμημα να συνάψει «σύμφωνο ειρήνης» ανάμεσα στους θεούς και τις Ερινύες, προσφέροντας ανταλλάγματα και προνόμια. Για να πετύχει τη συνθηκολόγηση, μεταφέρει τη βία στο πεδίο της γλώσσας. Ο λόγος της εισάγει τη δόλια πειθώ, το ψέμα και την παραπλάνηση στην πολιτική σφαίρα. Οι Ερινύες υποκύπτουν με τη θέλησή τους. Φορώντας τα χαρακτηριστικά πορφυρά ενδύματα των μετοίκων, ανακηρύσσονται σε Ευμενίδες και απομακρύνονται από τον πυρήνα της πόλης. Οδηγούνται στην αφάνεια, στη λήθη, στα έγκατα της γης. Το δημοκρατικό πολίτευμα έχει εγκαθιδρυθεί. Όχι όμως ανώδυνα. Ό,τι είναι ασύμβατο με το νέο καθεστώς –το μέρος του ζωντανού σώματος που συνδέεται με τη μνήμη, τα ένστικτα, τη ζωική ορμή– έχει εξοριστεί. Η νέα τάξη πραγμάτων επιβάλλεται από τους εξουσιαστικούς μηχανισμούς με τρόπο τέτοιο, ώστε αυτές οι ζωτικές δυνάμεις  μοιάζει σαν να μην υπήρξαν ποτέ.

Οι Ερινύες συμβιβάζονται και αποδέχονται την κοινωνική θέση των μετοίκων, ωστόσο η εσωτερική δομή τους δεν αλλοιώνεται. Όπως τα φυσικά φαινόμενα που δεν εξαφανίζονται από τη γη, αλλά ακολουθούν μια σπειροειδή πορεία μετουσίωσης, κλιμάκωσης και αποκλιμάκωσης, έτσι μπορούμε να φανταζόμαστε και τις χθόνιες θεότητες να οπισθοχωρούν και να αποσύρονται, για να αναδυθούν εκ νέου, παίρνοντας συνεχώς νέες, απροσδόκητες μορφές.

Oresteia4

Σκηνοθετικό σημείωμα Θεόδωρου Τερζόπουλου

Γιατί η «Ορέστεια» συνεχίζει να ασκεί τρομακτική έλξη; Μια πιθανή απάντηση θα μπορούσε να είναι επειδή στον άνθρωπο υπάρχει η ανάγκη για μια βαθύτερη σχέση με τον Μύθο. Ο μύθος της «Ορέστειας» είναι επικίνδυνος, ανήκει στον κόσμο του ανοίκειου και του παράξενου, προκαλεί τον τρόμο, επειδή αποκαλύπτει το ατίθασο, το βίαιο και τους νόμους του βάθους που δεν μπορούν να δαμαστούν. Η Κλυταιμνήστρα μας καλεί να σπάσουμε μαζί τον καθρέφτη, για να γεννηθεί από τα θραύσματά του μια νέα εφιαλτική εικόνα, που ωστόσο θα διατηρεί τις σκοτεινές ρίζες του μύθου.

Πρόθεσή μας είναι η μελέτη του βάθους του μύθου της «Ορέστειας» και η αναζήτηση του απρόβλεπτου, του ασυνήθιστου, του παράδοξου. Τα πρόσωπα προσφέρουν τα σώματά τους στο θυσιαστήριο του ανοίκειου, θέτουν διαρκή ερωτήματα και διλήμματα. Η αισθητική της παράστασης προκύπτει από τη δυναμική σχέση του Σώματος με τον Μύθο, τον Χρόνο και τη Μνήμη. Θέτουμε ξανά το θεμελιώδες οντολογικό ερώτημα «περί τίνος πρόκειται», ένα ερώτημα που δεν επιδέχεται οριστικές απαντήσεις, αλλά διαρκώς μας ενεργοποιεί προς την κατεύθυνση της ολοένα βαθύτερης έρευνας της ρίζας του ήχου, της λέξης, των πολλαπλών διαστάσεων του ανθρώπινου αινίγματος και της ανακατασκευής ενός νέου Μύθου.

Oresteia5

Ταυτότητα παράστασης

Μετάφραση: Ελένη Βαροπούλου

Σκηνοθεσία – Δραματουργική επεξεργασία: Θεόδωρος Τερζόπουλος

Συνεργάτης σκηνοθέτης: Σάββας Στρούμπος

Σκηνικά – Κοστούμια – Φωτισμοί: Θεόδωρος Τερζόπουλος

Πρωτότυπη μουσική σύνθεση: Παναγιώτης Βελιανίτης

Σύμβουλος δραματολόγος: Μαρία Σικιτάνο

Δραματολόγος παράστασης: Ειρήνη Μουντράκη

Βοηθός σκηνοθέτη: Θεοδώρα Πατητή

Συνεργάτης σκηνογράφου: Σωκράτης Παπαδόπουλος

Συνεργάτιδα ενδυματολόγου: Παναγιώτα Κοκκορού

Συνεργάτης φωτιστή:  Κωνσταντίνος Μπεθάνης

Καλλιτεχνική συνεργάτιδα: Μαρία Βογιατζή

Παίζουν:  

Έβελυν Ασουάντ (Κασσάνδρα)

Τάσος Δήμας(Φύλακας/Προπομπός)

Κωνσταντίνος Ζωγράφος (Πυλάδης),

Έλλη Ιγγλίζ (Τροφός),

Κώστας Κοντογεωργόπουλος (Ορέστης),

Δαυίδ Μαλτέζε (Αίγισθος),

Άννα Μαρκά Μπονισέλ (Προφήτις),

Νίκος Ντάσης (Απόλλων),

Ντίνος Παπαγεωργίου (Κήρυκας),

Αγλαΐα Παππά (Αθηνά),

Σάββας Στρούμπος (Αγαμέμνων),

Αλέξανδρος Τούντας (Οικέτης),

Νιόβη Χαραλάμπους (Ηλέκτρα),

Σοφία Χιλλ (Κλυταιμνήστρα/Το Είδωλον της Κλυταιμνήστρας)

Χορός:  

Μπάμπης Αλεφάντης,

Ναταλία Γεωργοσοπούλου,

Κατερίνα Δημάτη,

Κωνσταντίνος Ζωγράφος,

Πύρρος Θεοφανόπουλος,

Έλλη Ιγγλίζ,

Βασιλίνα Κατερίνη,

Θάνος Μαγκλάρας,

Ελπινίκη Μαραπίδη,

Άννα Μαρκά Μπονισέλ,

Λυγερή Μητροπούλου,

Ρόζυ Μονάκη,

Ασπασία Μπατατόλη,

Νίκος Ντάσης,

Βαγγέλης Παπαγιαννόπουλος,

Σταύρος Παπαδόπουλος,

Μυρτώ Ροζάκη,

Γιάννης Σανιδάς,

Αλέξανδρος Τούντας,

Κατερίνα Χιλλ,

Μιχάλης Ψαλίδας,

Giulio Germano Cervi

Βίντεο: Νίκος Πάστρας

Φωτογραφίες:  Johanna Weber

Τιμές εισιτηρίων: 20€ κανονικό, 15€ μειωμένο άνω των 65 ετών, 10€ για σπουδαστές, φοιτητές, ανέργους, ΑμεΑ

Διάρκεια: 200 λεπτά

Προπώληση εισιτηρίων: ticketservices.gr

Πληροφορίες: www.n-t.gr

ΣΗΜΕΙΑ ΠΡΟΠΩΛΗΣΗΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ 53ου ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΟΛΥΜΠΟΥ

  ΚΑΤΕΡΙΝΗ

~ Βιβλιοπωλείο «ΜΑΤΙ», Αβέρωφ 4, Τηλ.: 23510 31275

~ Βιβλιοπωλείο «ΝΕΣΤΩΡ», Κανάρη 5, Τηλ.: 23510 36024

~ Βιβλιοπωλείο «1900», Βασιλείου Β. 2, Τηλ.: 23510 28900

~ Βιβλιοπωλείο «ΣΑΒΒΙΔΗΣ», Μ. Αλεξάνδρου 47, Τηλ.: 23510 29380

  ΛΙΤΟΧΩΡΟ

~ Τουριστικό κατάστημα «I LOVE OLYMPOS – ΚΑΨΑΛΗΣ», Αγ. Νικολάου 24, Τηλ.: 23520 83400

  ΠΛΑΤΑΜΩΝΑΣ

~ «ΤΟ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ – ΑΜΑΝΑΤΗΣ», Τηλ.: 23520 42606

Τα εισιτήρια που διατίθενται σε μειωμένη τιμή προπώλησης, πωλούνται μέχρι και το μεσημέρι της ίδιας ημέρας της παράστασης.

Τα σημεία προπώλησης δε δέχονται χρηματικές συναλλαγές μέσω POS (χρήση τραπεζικής κάρτας), μόνο μετρητά.

Ειδήσεις σε ετικέτες

Σχετικά άρθρα

Καλημέρα
Βροντού Πιερίας

Σάββατο 2 Νοεμβρίου 2024 Aνατολή Ήλιου: 06:50 – Δύση Ήλιου: 17:26  Διεθνής