«Ο χορός παραμένει για μένα μια μεγάλη οικογένεια»
Ο Χάρης Γκέκας έχει πίσω του μια εξαιρετική καριέρα σολίστ στο μπαλέτο και σκληρή δουλειά στον κλασικό χορό. Εργάζεται από τα 17 χρόνια του· πρώτα στο Αέναον Χοροθέατρο του Ντανιέλ Λομέλ και στη συνέχεια στο Διεθνές Μπαλέτο Νέων στις Κάννες.
Αφησε το σπίτι του και την Ελλάδα σε ηλικία 13 ετών για να σπουδάσει με υποτροφία του Ιδρύματος Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης δίπλα στον Λομέλ, στη Γαλλία. «Ημουν ένα ήσυχο παιδί», θυμάται, «αλλά είχα μεγάλη ανάγκη για δράση». Οσο σπούδαζε, αντιμετώπισε τους σοβαρούς πόνους στη μέση του, που παρουσιάστηκαν στη διάρκεια της εφηβείας του, με μεγάλη πειθαρχία και αφοσίωση στην τέχνη του. Επί χρόνια γυμναζόταν φορώντας έναν μαλακό κορσέ που επέτρεπε την κίνηση, αλλά του θύμιζε ότι η σπονδυλική στήλη του χρειαζόταν προσοχή και ενδυνάμωση.
«Οταν αγαπάς, όλα μπαίνουν στη θέση τους», απαντάει στην ερώτηση γιατί δεν τα παράτησε τότε. Την ίδια απάντηση δίνει και στην ερώτηση τι τον κρατάει στον χορό τώρα που πλέον έγινε 40 ετών. «Η αγάπη», επαναλαμβάνει. «Ο χορός παραμένει για μένα μια μεγάλη οικογένεια. Οπως σε κάθε οικογένεια μπορεί να υπάρχουν αντιζηλίες, αλλά αν αγαπάς τον χορό, κι όχι τον εαυτό σου όταν χορεύει πάνω στη σκηνή, τότε έχεις μια υγιή σχέση με την τέχνη σου, ξέρεις πότε είναι η ώρα να αποχωρήσεις και δεν χάνεις τη σεμνότητά σου».
Η συζήτηση με τον διεθνή Ελληνα ερμηνευτή και χορογράφο, που ζει μόνιμα στη Γαλλία, γίνεται με αφορμή την πρόσκληση από την Εναλλακτική Σκηνή ΕΛΣ να συμμετάσχει στο τρίπτυχο σύγχρονου χορού «Human Nature», που παρουσιάζεται από την προσεχή Κυριακή (12/3). Στο έργο του με τίτλο «Εκλειψη», στο οποίο υπογράφει επίσης το σκηνικό και τα κοστούμια, οι χορευτές του συνόλου της ΕΛΣ έρχονται αντιμέτωποι με ένα ερωτικό κάλεσμα που αντλεί έμπνευση από τις θεωρίες των αλχημιστών: Το τέλειο σμίξιμο του αρσενικού και του θηλυκού σώματος που δημιουργεί το ιδανικό ερμαφρόδιτο. Τα κοστούμια, που συνδυάζουν το ασημένιο με το χρυσό, εκφράζουν μαζί με την επί σκηνής χορογραφία την αλχημιστική αλληγορία για την απόλυτη ένωση ηλιακού και σεληνιακού φωτός.
«Χαίρομαι όταν βρίσκω ομάδες που έχουν κλασική παράδοση και εκπαίδευση», λέει ο κ. Γκέκας. «Ερχόμενος στην Αθήνα δούλεψα με χορευτές μπαλέτου που είναι ανοιχτοί στον σύγχρονο χορό. Η μουσική σύνθεση του Αποστόλη Κουτσογιάννη, που έχει έντονο το λυρικό στοιχείο, με οδήγησε σε μια σύνθεση με ντουέτα και νεοκλασικό χορευτικό λεξιλόγιο, που με κάνει να αισθάνομαι σαν να βρίσκω έναν παλιό μου φίλο».
Ως χορογράφος διαθέτει πολλές στυλιστικές ιδιότητες ακολουθώντας τον χαρακτήρα κάθε ιδέας. Αλλωστε, στα χρόνια της καριέρας του διακρίθηκε ως σολίστ με το Μπαλέτο της Εθνικής Oπερας του Ρήνου, το Μπαλέτο Εθνικού Θεάτρου της Γενεύης και το Μπαλέτο της Oπερας της Λυών, παύοντας να είναι χορευτής ομάδας ρεπερτορίου. Το 2014 ίδρυσε την ομάδα «Strates» δουλεύοντας αποκλειστικά σύγχρονα έργα. Δουλειές του έχουν παρουσιαστεί σε μεγάλα θέατρα και φεστιβάλ της Γαλλίας, του Λουξεμβούργου, του Βελγίου και της Ισπανίας, και οργανισμούς όπως το Μπαλέτο του Ρήνου, το Ανώτατο Εθνικό Ωδείο Μουσικής και Χορού της Λυών και η Dresden Frankfurt Dance Company. Συνεχίζει να εμφανίζεται ως ερμηνευτής κοντά σε καταξιωμένους χορογράφους, «όσο ακόμη έχω τη δύναμη», λέει. «Αλλωστε στον χορό έχουμε μάθει να δουλεύουμε γρήγορα και απαιτητικά. Η ερμηνεία, η χορογραφία και η διδασκαλία είναι ένα τρίγωνο μέσα στο οποίο βρίσκω την ισορροπία μου, και θα συνεχίσω λίγο ακόμη, όσο έχω την ενέργεια να υπηρετώ κάποιες καλές ιδέες, δικές μου ή άλλων».
«Human Nature», τρίπτυχο σύγχρονου χορού σε χορογραφίες Χάρη Γκέκα, Γκεντιάν Ντόντα, Κωνσταντίνου Ρήγου.
Πηγή: kathimerini.gr