Μουσειακή αποθήκη Μακρυγιάλου
Άδειο το Μουσείο, στα υπόγεια οι αρχαιολογικοί θησαυροί 7000 χρόνων!!!
Σωστικές ανασκαφές που πραγματοποιούνται στην περιοχή της αρχαίας Πύδνας και Μεθώνης τα τελευταία 35 χρόνια από τις εργασίες για τη χάραξη και ολοκλήρωση των έργων της εθνικής οδού και της νέας σιδηροδρομικής γραμμής του ΟΣΕ, έχουν φέρει στο φως ασύλληπτα σε αριθμό και πλούτο ευρήματα από τη νεολιθική εποχή έως την ύστερη βυζαντινή περίοδο, τα οποία βρίσκονται κατά κύριο λόγο κλεισμένα στις αποθήκες του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης, σε αποθηκευτικούς χώρους στον Μακρύγιαλο και στις αποθήκες του Μουσείου ή Μουσειακής αποθήκης του Μακρυγιάλου. Για όλα αυτά τα ευρήματα δημιουργήθηκε ένα σύγχρονο και υψηλών προδιαγραφών κτίριο -μουσείο προυπολογισμού 4 εκ. ευρώ περίπου, με κοινοτικούς πόρους για τα ευρήματα από τη βόρεια Πιερία το οποίο παραμένει αναξιοποίητο.
Όλα αυτά τα ευρήματα που έχουν συλλεχθεί από τις ερευνητικές σωστικές ανασκαφές προέρχονται από τα 60 μόλις στρέμματα από τα 500 που υπολογίζεται με βάση τα δεδομένα, ο αρχαιολογικός χώρος της Βόρειας Πιερίας!Τα πιο εντυπωσιακά ευρήματα δε της Βόρειας Πιερίας εκτίθενται σε θεματική έκθεση στο Μουσείο της συμπρωτεύουσας- και καλώς, τουλάχιστον εκτίθενται κάπου!!
Το θέμα έχει απασχολήσει, κοινότητες της περιοχής, βουλευτές και πολίτες της Πιερίας που έκαναν έκκληση στο υπουργείο πολιτισμού στην Αθήνα ζητώντας τα αυτονόητα.
Η πρώτη αντίδραση στο αίτημα τον Μάιο του 2021 ερχόταν στην απάντηση του εγγράφου με το Υπουργείο Πολιτισμού να συμφωνεί κατ΄αρχήν με το αίτημα να τοποθετηθεί ευδιάκριτη πινακίδα για την πρόσβαση στο Μουσείο ή Μουσειακή Αποθήκη όπως χαρακτηρίζεται! Έχουν περάσει 8 μήνες κι ακόμη καμιά πινακίδα δεν τοποθετήθηκε πουθενά.
Η “Πρωτοβουλία πολιτών για τον πολιτισμό στην Πιερία” επανήλθε με έγγραφο προς την ΕΦΑ (Εφορία Αρχαιοτήτων) η οποία απάντησε με το Α.Π 610596/ 5-1-2022 έγγραφό της ότι “Η ΕΦΑ Πιερίας προτίθεται σε εύλογο χρονικά διάστημα ….”.
Το πρώτο χρονικό διάστημα των 6 μηνών που παρήλθε από το αίτημα του Μαΐου 2021 προφανώς δεν ήταν αρκετό, ωστόσο, πρόθεση της ΕΦΑ Πιερίας είναι -άκουσον άκουσον!!!- σε εύλογο χρονικό διάστημα να τοποθετήσει πινακίδες του Μουσείου, που θα έπρεπε να είχε τοποθετήσει χθες!!!
Μετά από 8 ολόκληρους μήνες, άραγε πόσος θεωρείται ο «εύλογος χρόνος» που επικαλείται το έγγραφο!!!
Είναι απαράδεκτη η στάση ή καλύτερα, η αδιαφορία και η αδράνεια των Φορέων σε ένα τόσο απλό και αυτονόητο αίτημα, εκτός και αν όλη αυτή η συμπεριφορά υποκρύπτει σκοπιμότητες τις οποίες δε μπορούμε να αντιληφθούμε ούτε να …φανταστούμε.
Αδυνατούμε επίσης να φανταστούμε ως πολίτες, από τη μια να διατρανώνεται η τεράστια σημασία των αρχαιολογικών χώρων και των ευρημάτων της περιοχής με ανακοινώσεις, δημοσιεύσεις και διαλέξεις και από την άλλη, όλα τα σπουδαία ευρήματα των προγόνων μας, να παραμένουν “θαμμένα” στους αποθηκευτικούς χώρους και ΟΧΙ ΝΑ ΕΚΤΊΘΕΝΤΑΙ στο …άδειο μουσείο, για το κοινό!!!
Ποια άραγε η σημασία των ανασκαφών, όταν η αρχαιολογική σκαπάνη από τη μια φέρνει στο φως σπάνιους ιστορικούς θησαυρούς-ντοκουμέντα και από την άλλη οι υπεύθυνοι «σκαπανείς»…να “θάβουν” τους θησαυρούς στις αποθήκες;
Αυτά τα πράγματα μόνο στην Πιερία του μυθικού Ολύμπου, του Ορφέα και των Λειβηθρίδων, των Πιερίδων Μουσών, του ιερού Δίου του Μεγάλου Αλεξάνδρου, του Ευριπίδη, της Πύδνας και της Ολυμπιάδας, γίνονται !!!
Το «καλύτερο» όμως έχει να κάνει με τον τρόπο επίσκεψης της Μουσειακής Αποθήκης του Μακρυγιάλου!!!
Αναφορικά με το ωράριο λειτουργίας του Μουσείου -Μουσειακής αποθήκης με …ραντεβού (πριβέ ως κυριλέ δηλαδή καταστάσεις) η ΕΦΑ επικαλείται τους νόμους, παραβλέποντας την ουσία του πράγματος και ότι πρόκειται για δημόσιο χώρο, για δημόσια υπηρεσία και όχι για club με face control ή τη Ratka στο Κολωνάκι που κλείνεις τραπέζι 10 ημέρες πριν!!!
Ένα μουσείο κόσμημα παραμένει αναξιοποίητο τόσα χρόνια παρόλες τις εκκλήσεις που γίνονται τα τελευταία χρόνια.
Εκκλήσεις για το αυτονόητο.
Ποιός τουρίστας, που θέλει να επισκεφθεί το Μουσείο Μακρυγιάλου θα το βρει -χωρίς πινακίδες στους δρόμους, ούτε καν στην Εθνική Οδό!- και με την υποχρέωση να κλείσει και …ραντεβού;
Tα λογοπαίγνια με τους όρους Μουσειακή Αποθήκη, Μουσείο ή όπως αλλιώς χαρακτηριστεί από την πλευρά τους δεν καλύπτεται από το γεγονός ότι η UNESCO ορίζει ότι τα “μουσεία είναι μη κερδοσκοπικοί οργανισμοί ανοιχτοί στο κοινό και μουσεία δεν ορίζονται μόνο με την στενή έννοια του όρου” από το 2017 …!!!
Είναι ντροπή τα σπάνιας ιστορικής αξίας και ομορφιάς αρχαιολογικά ευρήματα να τα “βλέπει” το κοινό, ΜΟΝΟ από την εξαιρετική έκδοση ΠΙΕΡΙΔΩΝ ΣΤΕΦΑΝΟΣ ή δημοσιεύματα-αφιερώματα και να παραμένει άδειο το μουσείο, σε τελάρα και σε υπόγεια τα ευρήματα.
Οι πολίτες της Πιερίας προτίθενται δε να στηρίξουν αιτήματά τους -αν υπάρχουν- για να βρεθούν λύσεις και μάλιστα άμεσες, αλλά δε θα ανεχθούν αυτά τα ντροπιαστικά φαινόμενα υπηρεσιών. Δε θα ανεχθεί τη “δημοσιουπαλληλική νοοτροπία, την κωλυσιεργία, την αδιαφορία για ένα θέμα που σύσσωμοι θα έπρεπε να φροντίσουμε την επίλυσή του τόσο γιατί αναδεικνύει την ιστορία 7000 χρόνων της πατρώας γης μας, όσο και για τις προοπτικές αξιοποίησης, αναβάθμισης της περιοχής και του πολιτιστικού προϊόντος που “παράγει” αυτός ο ιερός τόπος.
Είναι απορίας άξιο και προκαλεί αλγεινή εντύπωση η αδιαφορία για ένα τόσο σημαντικό θέμα που μόνο δέος και περηφάνια έπρεπε να προκαλεί.
Τι συμβαίνει;
Είναι δυνατόν να μιλάμε και να φωνάζουμε για τα αυτονόητα;
Όσον αφορά το δήμο Πύδνας Κολινδρού, φαίνεται πως παραμένει απλός θεατής.
Μπορεί να διεκδικεί, να φωνάζει, να χτυπάει το χέρι στο τραπέζι, αλλά δεν είδαμε δεν ακούσαμε κάτι… Έχει αποσταλεί έγγραφο της “Πρωτοβουλίας πολιτών για τον πολιτισμό” προς τον δήμαρχο αλλά απάντηση προς τον παρόν δεν έχουμε στα υπόψη.
Κρίμα γιατί περιμέναμε μεγαλύτερες ευαισθησίες για το θέμα από τον “στρατηγό” …
Ποτέ δε βρέθηκε λύση με τη μετάθεση ευθυνών. Μόνο η διεκδίκηση αποφέρει καρπούς.
Ποιος τελικά θα το κάνει αυτό; Ευαισθητοποιημένοι πολίτες μόνον;
Πρωτοβουλίες πολιτών;
Πολλά τα γιατί τα οποία επιζητούν ρεαλιστικές απαντήσεις και όχι χρησμούς τύπου …Πυθίας!
Οι πληροφορίες για την άρτι αφιχθείσα -προσωρινά λένε- αναπληρώτρια προϊσταμένη της ΕΦΑ, αρχαιολόγου κ. Σταυρούλας Σδρόλια είναι εξαιρετικά θετικές για το έργο της στη Λάρισα και την εργατικότητά της. Προσβλέπουμε όχι μόνο στις καλές προθέσεις αλλά στην αποτελεσματικότητά της κι ας υπογράφει το έγγραφο της 5-1-2022.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Άραγε η υπουργός Πολιτισμού η κ. Μενδώνη γνωρίζει το θέμα;
Γνωρίζουμε ότι ήταν αυτή που επί χρόνια έδωσε σκληρή μάχη για να υλοποιηθεί αυτό το σπουδαίο έργο για τη Μακεδονία και την Πιερία ειδικότερα, όταν ήταν Γενική Γραμματέας Πολιτισμού. Έχει άποψη για το θέμα;
Γνωρίζει για την …αποθήκη -μουσείο και όσα αναφέραμε πιο πάνω;
Για περισσότερα και φώτο https://olymposvoice.blogspot.com/